+31 (0)6 167 728 36
Inloggen
22 jun 2020

5 tips om kinderen beter te leren omgaan met stress

Gestreste ouders maken gestreste kinderen.

Ruim 30 procent van de middelbare scholieren ervaart stressgerelateerde klachten! Zorgelijker nog, het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid stelt dat zelfs bij basisscholieren al stressklachten gesignaleerd zijn!

Sociale media, te veel keuzemogelijkheden en schoolstress & prestatiedruk noemen ze als belangrijkste oorzaken. Fear Of Missing Out start steeds eerder, interactie met vriendjes gaat thuis verder doordat kinderen steeds jonger een mobiele telefoon krijgen. Kinderen geven daarnaast aan dat het aantal keuzemogelijkheden (in cursussen, sport, clubjes, etc) spanning geeft. Tot slot worden kinderen steeds vroeger getest op school. Waar vroeger pas eind van de basisschool werd getest gebeurd dit nu al in de kleuterklas.

Als ouders en hulpverleners hebben we hierin een belangrijke rol. Dragen we de gejaagdheid van onze samenleving over op onze kinderen of leren we hen om het anders te doen.

5 tips om kinderen beter te leren omgaan met stress:

  1. Gun je kind zijn levenslessen
    Laat je kind zien dat fouten maken mag en dat het leert van vallen en opstaan. Praat open over je eigen fouten. Laat je kind “los” en laat je kind veel uitproberen en oordeel niet over het resultaat. Ben niet te snel bezorgd dat je kind gekwetst wordt of zich op een andere manier pijn doet. Het zal je kind veerkrachtiger maken. Een vaardigheid die je kind gaat helpen in de toekomst!
  2. Praat en luister zonder oordeel
    Praat met je kind over wat het ervaart voelt en denkt. Luister en oordeel niet.Vul dus niet in wat jij denkt dat je kind bedoelt maar toets dit bij je kind. Het helpt je kind om grenzen en wensen te leren kennen én aan te geven.
  3. Help je kind zijn gedachten te onderzoeken
    Leer je kind feiten en overtuigingen te scheiden. Heeft je kind het gevoel iets te ‘moeten’? Is dat dan ook echt zo of is dat een gedachte en dus een keuze? Praat met oudere kinderen ook over wat ze zien op social media. Heb een open houding en onderzoek samen of alles realistisch is wat ze op social media tegenkomen. Het kan je kind helpen om de stress te verminderen.
  4. Leer je kind om vanuit zijn buik te ademen
    maak je kind bewust van hoe het ademt. Bij stress ga je meestal hoger in de borst en sneller ademen. Dat versterkt het nerveuze gevoel. Door rustiger en lager, in de buik, te gaan ademen neemt het gevoel van stress steeds verder af. Hoe eerder je kind dit leert hoe meer het daaraan heeft in de toekomst.
  5. Bouw rust in
    Is er genoeg tijd voor je kind om te lummelen, te mijmeren of zelf te bedenken wat het wilt doen, of is elke dag volgepland met activiteiten, clubjes en afspraken. We hebben hierin zelf een voorbeeld. Hoe zit het met onze eigen agenda? Gunnen we onszelf de rust om lekker op de bank te liggen of ben je altijd druk? Door voor te doen dat “niets doen” oké is leer jij je kind dat dit onderdeel is van het leven.

Wil je als hulpverlener/ouder leren wat gezonde en ongezonde stress is? Wat jouw eigen belemmerende gedachten zijn die invloed hebben op het ontstaan van stressklachten? Tools en technieken om stress de baas te zijn? Meld je dan aan voor onze geaccrediteerde e=learning ‘stress de baas’

 

Meer weten over e-learning stress de baas

Bron: Psychologie magazine 04/2020

< Terug naar overzicht